Ponta do Pargo i okolica

Mój znajomy Portugalczyk powiedział kiedyś „Ponta do Pargo to najbardziej na zachód wysunięty punkt Madery. Nie tylko zobaczysz tam jeden z piękniejszych zachodów słońca w swoim życiu, ale poczujesz się jakbyś dotarła na koniec świata. W pewnym sensie tak jest, ponieważ przed Tobą rozciąga się bezkres Oceanu, a dalej już tylko Ameryka”.

Po takiej reklamie nie pozostało mi nic innego jak wsiąść w samochód i udać się tam na zachód słońca. Zobaczcie jakie piękne kolory mają klify o tej porze dnia.

Powyższe zdjęcia pochodzą z roku 2017. Ponta do Pargo znajduje się prawie 100km na zachód od Funchal, dlatego też chwilę później wskoczyliśmy do samochodu aby jak najszybciej wrócić do hotelu. Jazda po Maderze jest trudna za dnia, a co dopiero kiedy zajdzie słońce.

W tym roku postanowiliśmy spędzić więcej czasu w tej części wyspy. Pogoda nam bardzo dopisała dlatego Ponta do Pargo obeszliśmy powolnym krokiem z długimi przerwami na podziwianie widoków. Pozwoliłam sobie nawet odłączyć się od reszty, usiąść na klifie, zamknąć oczy i wsłuchać się w szum fal. Błękit i zieleń przeplatały się ze sobą tworząc niesamowite kompozycje. Chyba już jestem uzależniona od Madery…

Na skalnym cyplu mieści się latarnia morska położona na wysokości 392m.n.p.m. Co sprawia, że jest najwyżej usytuowaną latarnią morską spośród wszystkich w całej Portugalii.

Jadąc tyle z Funchal w jedną stronę nie chcieliśmy jeszcze wracać. Postanowiliśmy usiąść w pobliskiej restauracji, zjeść coś i znaleźć w internecie inne ciekawe miejsca w okolicy. Po chwili wiedzieliśmy już gdzie jedziemy dalej 🙂

Ogromnie się cieszę, ze tym razem byłam na Maderze aż 12 dni, bo dzięki temu poznałam ją bardzo dokładnie. Poza punktami must see, które przyciągają wielu turystów i są obowiązkowe podczas zwiedzania wyspy, miałam też czas na eksplorowanie Madery nieznanej. Poniżej pokażę Wam dwa miejsca, w których byliśmy jako jedyni. Turyści bardzo często je omijają, może z braku czasu, a może z braku wiedzy.

Miradouro Garganta Funda

Dwa kilometry na północ od Ponta do Pargo znajduje się punkt widokowy Garganta Funda (Głębokie Gardło) – wodospad o wysokości 140 metrów, ukryty między klifami. Nie znalazłam o nim żadnej adnotacji na innych blogach, a na stronach o Maderze jest może jedno zdanie na ten temat.

W nawigację wpisz „Miradouro Garganta Funda” i zostaw samochód na samym końcu ulicy. Droga prowadzi przez wsie i podczas jazdy kilka razy zastanawialiśmy się, czy to aby na pewno dobry kierunek. Nie ma tu oficjalnego parkingu, więc zaparkuj samochód tak aby nie przeszkadzał innym ewentualnym kierowcom.

Dalsza, krótka trasa prowadzi przez wioskę i tereny rolnicze. Poza nami nie było tam nikogo. Dochodzimy na skraj klifu, idziemy wzdłuż linii brzegowej i po chwili ukazuje nam się taki widok.

Achadas da Cruz

Wracamy do samochodu i kierujemy się w stronę kolejki linowej w Achadas da Cruz. Jest to kolejna mała wioska na północno-wschodnim krańcu Madery. W nawigację wpisz „Teleferico Achadas da Cruz”.

Jak zwykle zostawiamy samochód przy drodze i podchodzimy do kolejki. Bilet (w dwie strony) kosztuje 3 euro. Starszy Pan kieruje nas bezpośrednio do wagonika. Drzwi się zamykają. Ruszamy!

Powiem Wam, że kolejka nad Funchal to przy tym pikuś. Ta w Achadas da Cruz zjeżdża w linii pionowej z wysokości 451m.n.p.m. (!) Do tego każdy ruch wiatru jest odczuwalny. Jest to zdecydowanie atrakcja dla osób lubiących smak ryzyka i przyznam się, że ja miałam serce w gardle. W głowie wizja urywających się linek, no ale jak umierać to chociaż w takim miejscu 😀

Kolejka jest samoobsługowa. Kiedy chcesz wrócić na górę musisz nacisnąć na duży czerwony guzik – wówczas wagonik po Ciebie przyjedzie.

Teraz już wiem, dlaczego starszy Pan od razu kieruje każdego do środka kolejki. Im dłużej się patrzy z góry na ten wysoki klif tym ma się mniejszą ochotę na podróż w dół.

Spacer w dolnej części robi wrażenie. Chodnik wzdłuż oceanu graniczy z majestatycznymi klifami, a w oddali widać wodospad. Do tego jesteśmy jedynymi osobami w tym miejscu.

Informacje praktyczne

1. Z Funchal na Ponta do Pargo kursują autobusy o numerach 80 i 142.
  2. Ponta do Pargo znajduje się dokładnie 97km od Funchal. Nawigacja pokieruje Cię do miejscowości o tej samej nazwie, lecz tam na każdym kroku widoczne są kierunkowskazy z napisem „Farol” czyli „latarnia morska”.
  3. Jadąc z Ponta do Pargo do Garganta Funda nie jesteś w stanie podjechać pod sam punkt widokowy. Zostaw pojazd na końcu asfaltowej drogi i podążaj za znakami.
  4. Jeśli masz taką możliwość to odwiedź wodospad Garganta Funda w deszczowe miesiące (październik-marzec), ponieważ latem wodospad jest prawie suchy lub nie ma go wcale.
  5. Kolejka Teleferico w Achadas da Cruz otwarta jest od 8:00 do 18:00.
  6. Jeśli mocno wieje kolejka jest zamykana.