Tumpak Sewu – perła Indonezji

Wodospad Tumpak Sewu (znany również jako Coban Sewu) na Jawie Wschodniej jest jednym z najwyższych i najpotężniejszych wodospadów w całej Indonezji. Położony w samym środku dżungli, u podnóża aktywnego wulkanu Semeru, zachwyca każdego kto odwiedza to miejsce. Tumpak Sewu to perła wśród wszystkich wodospadów w tej części świata. Koniecznie musicie go zobaczyć!

Po zakończonym trekkingu wokół wulkanu Bromo wróciliśmy do naszego domku w Probolinggo. Zjedliśmy pyszne śniadanie przygotowane przez gospodarza oraz doprowadziliśmy się do porządku. Przed nami podróż do kolejnego pięknego miejsca na Jawie Wschodniej.

Jak dostać się na wodospad Tumpak Sewu?

Wodospad Tumpak Sewu był kolejnym punktem podczas naszego 4-dniowego objazdu Jawy Wschodniej. Tak jak pisałam wcześniej, my korzystaliśmy z indywidualnej wycieczki, nad którą czuwała Emi z bloga emiwdrodze.plCałość wyniosła nas 7 300 000 rupii, czyli ok. 1 000 zł/os. W cenie mieliśmy zapewnionego prywatnego kierowcę na całej trasie (od dworca w Surabaji A do portu w Ketapang F), noclegi, śniadania oraz wszystkie opłaty za wejścia i wypożyczenie sprzętu. Zaliczkę, która była jednocześnie potwierdzeniem rezerwacji przelałam Emi wcześniej, natomiast resztę płaciłam na miejscu kierowcy. Poniżej przedstawiam Wam jak wyglądała nasza 4-dniowa trasa po Jawie Wschodniej.

Podróż z Probolinggo pod wodospad Tumpak Sewu zajęła nam trzy godziny. Większość turystów dojeżdża tu z miejscowości Malang (na zachód od punktów B i C). Początkowo również chcieliśmy tam dotrzeć, lecz z logistycznego punktu widzenia było to bez sensu i później musielibyśmy nadrabiać całą trasę. Miejscowość Malang oddalona jest od wodospadu o około 70 km, ale czas przejazdu wynosi 2-3h (w zależności od natężenia na drodze). Pamiętajcie, aby wyjechać z Malang jak najwcześniej – unikniecie korków.

Gdzie spać przy wodospadzie?

Nasz nocleg mieścił się dosłownie na przeciwko kasy biletowej do Tumpak Sewu. Dzięki temu nie musieliśmy tracić czasu na dojazd. Wystarczyło wyjść z guesthous’a i od razu rozpocząć trekking. Spaliśmy u lokalnej rodziny, która udostępnia swoje pokoje dla turystów oraz prowadzi małą restaurację, czyli warung. Miejsce nazywa się Yanto Home Stay Anugrah Tumpak Sewu i z czystym sumieniem mogę je polecić. Tutaj również spodziewaliśmy się bardzo podstawowych warunków i mimo, że takie były to zaskoczyliśmy się na duży plus. Na swojej stronie internetowej oferują także (za dodatkową opłatą) transfer z Surabaji lub Malang więc jeśli nie korzystasz z zorganizowanej wycieczki to warto rozważyć tę opcję.

Mało kto decyduje się na nocleg pod samym wodospadem Tumpak Sewu. Widać to między innymi po reakcjach mieszkańców na widok białego. Tak jak pisałam wyżej – prawie każdy przyjeżdża tu z Malang, obchodzi wodospad, a następnie jedzie dalej. Przy takim planie, nawet jeśli wstaniecie dosyć wcześnie to musicie doliczyć czas przejazdu oraz ewentualną krótką przerwę na śniadanie. Pod wodospadem będziecie około 10-11. My o tej porze kończyliśmy trekking. Dzięki lokalizacji naszego guesthous’a nie musieliśmy zrywać się o wschodzie słońca, a i tak byliśmy przez długi czas jedynymi turystami w okolicy.

Opłaty za wejście na teren wodospadu Tumpak Sewu

Wybierając się na wodospad Tumpak Sewu przygotuj się na dwie opłaty. Koszt wejścia i dojście na punkt widokowy wynosi 20 000 IDR (ok. 6 zł). Kolejna opłata pobierana jest po zejściu na sam dół, pare metrów przed pojawieniem się podstawy wodospadu. Wynosi ona 10 000 IDR (ok. 3 zł). Jeśli przyjeżdżasz skuterem musisz uwzględnić dodatkowo minimalną opłatę za parking. My mieliśmy opłacone wszystko z góry.

Punkt widokowy na wodospad Tumpak Sewu

Zaledwie 5-10 minut spaceru dzieli nas od głównego wejścia do punktu widokowego na Tumpak Sewu. Nazwa wodospadu w języku jawajskim oznacza “tysiąc wodospadów” i dokładnie tak wygląda. Niezliczone strumienie opadają z wysokości 120 metrów pionowo w dół, wzdłuż naturalnie wyżłobionej ściany. Na dole połączona rzeka kontynuuje swoją drogę przez wąski wąwóz. Dookoła rozpościera się gęsta, zielona dżungla. Nad całością wznosi się aktywny wulkan Semeru, który jest jednocześnie najwyższym szczytem Jawy. Po mojej zeszłorocznej podróży na Islandię, poprzeczka została postawiona bardzo wysoko. Byłam przekonana, że inne wodospady nie będą robiły już na mnie takiego wrażenia. Myliłam się. Wodospad Tumpak Sewu mimo, że nie jest najwyższy to uznawany jest za najpiękniejszy nie tylko na Jawie ale i w całej Indonezji!

Trekking na sam dół wodospadu Tumpak Sewu

Obok punktu widokowego zaczyna się szlak prowadzący na sam dół wodospadu. Początek trasy wydaje się prosty, bo prowadzi po bambusowych schodach i ścieżkach. Po chwili droga się kończy, a my trzymając się liny musimy schodzić wraz z nurtem strumienia cały czas na dół. Kamienie są bardzo śliskie. Decydując się na trekking do wodospadu zapomnij o adidasach, ponieważ większość część trasy pokonuje się idać po kostki w wodzie. Najlepiej sprawdzą się buty do wody lub ewentualnie klapki (nie japonki!) Zejście na dół nie powinno zająć więcej niż 45 minut. Cena biletu obejmuje opiekę przewodnika, który pomaga na trudniejszych odcinkach oraz wskazuje właściwą drogę.

Po dotarciu na dno kanionu jeszcze intynsywniej odczuwa się ogrom i siłę otaczającej nas natury. W oddali słychać odgłos wodospadu, który z każdym krokiem staje się coraz głośniejszy, a człowiek ma wrażenie, że w całym tym krajobrazie jest wielkości mrówki. Czas na chwilę odpoczynku. W obręcie kanionu znajduje się kilka punktów, z których można zrobić wspaniałe zdjęcia. Należy jednak pamiętać, że skały są mokre, czyli bardzo śliskie i wystarczy jeden nieostrożny krok, a może stać się tragedia. Warto pomyśleć o odpowiednim zabezpieczeniu elektroniki – ja swój telefon musiałam co kilka sekund przecierać od wody, dlatego wiele zdjęć wyszło lekko zamazanych i poruszonych.

Wodospad Goa Tetes

To nie koniec naszej wędrówki. Kawałek dalej znajduje się wodospad Goa Tetes wraz naturalnym basenem, w którym można się wykąpać. W skład Goa Tetes wchodzą liczne jaskinie i wodospady rozlokowane na całej wyskości klifu. Większość ludzi ogląda to z dna wąwozu, a następnie wraca tą samą drogą, którą zeszli do Tumpak Sewu. To ogromny błąd! Okazuje się, że na sam szczyt można wrócić zataczając dużą pętlę i wspinając się po wystających kamieniach wodospadu Goa Tetes. Daliśmy radę tylko dzięki naszemu przewodnikowi, który doskonale znał ten teren i wykazał się ogromną chęcią pomocy i chęci pokazania nam każdej, nawet najmniejszej jaskini.

Informacje praktyczne:

1. 4-dniowa wycieczka po Jawie Wschodniej obejmująca wodospad Tumpak Sewu kosztowała nas ok. 1 000zł/os. Jeśli nie chcesz korzystać z prywatnego kierowcy to pod wodospad najłatwiej jest dostać się skuterem z Malang.
  2. Trasa z Probolinggo jak i z Malang zajmuje ok. 2-3h w zależności od natężenia ruchu drogowego.
  3. Wybierając się na wodospadu Tumpak Sewu przygotuj się na dwie opłaty. Jedna pobierana jest przy wejściu, a druga na dole kanionu. Łączna kwota wynosi 30 000 IDR (ok. 9 zł)
  4. Miej ze sobą dużą ilość wody pitnej oraz jakieś przekąski.
  5. Decydując się na trekking do wodospadu zapomnij o adidasach, ponieważ większość część trasy pokonuje się idać po kostki w wodzie. Najlepiej sprawdzą się buty do wody lub ewentualnie klapki (nie japonki!)
  6. Najlepiej miej na sobie strój kąpielowy oraz rzeczy, które szybko wyschną. Zbliżając się do wodospadu zostaniesz zmoczony od stóp do głów.
  7. Zwiedzając Tumpak Sewu można wrócić na górę tą samą drogą lub zatoczyć pętlę dookoła i zobaczyć jeszcze jaskinie i wodospad Goa Tetes.
  8. Niezbędny jest przewodnik, który towarzyszy nam na całej trasie.
  9. Na moim instagramie znajdziesz relację z wodospadu Tumpak Sewu.